21 mei 2009

bij

vanmiddag heb ik lekker in de tuin gespeeld. er vloog een bij. ik weet dat je daar voor moet uitkijken. au zei ik. BIJ zei mama.
ik spelde B I J . wat heel bijzonder is want ik heb geen picto van een bij en ik heb ook nergens thuis het woord bij geschreven staan.
ik kan ijs zeggen en ik kan ijs spellen. maar het woord bij is nieuw.
en ik heb het zo uit mijn hoofd gespeld. en toen mama vroeg of ik het kon opschrijven met een krijtje deed ik dat. b i j .
de dames en heren deskundigen zeggen dat ik woordbeeldherkenning kan. dat ik woorden die ik vaak zie kan onthouden , zoals pickwick en philips en banaan en ijs. ijs zie je overal. en ik heb banaan ook op een picto. mama is het daar niet mee eens. zei vindt dat ik de woorden wel kan lezen als aparte letters. als dingen die zijn opgebouwd uit letters. hun vinden dat ik de woorden zie als een geheel. als een symbool.(letters zijn toch symbolen?)
maar als ik nu het woord bij zonder het gezien heb , alleen gehoord. toch kan spellen en kan schrijven.......dan heb ik toch nu bewezen dat ik meer kan als woordbeeld herkenning?

Geen opmerkingen: