14 oktober 2007

zo zit het( de trotse mama van koekai)

zie artikel arduin en discriminatie.
naar school met de bus...omdat het in vlissingen wel kan. omdat er in vlissingen wel een reguliere school is die met arduin inclusief onderwijs wil doen. in middelburg hebben we ook een paar scholen geprobeerd te porren maar een gebrek aan lef en overschot aan angst voor het andere houdt het tegen. ik ga geen namen van afwijzende scholen noemen want dat doet er niet toe.
er zijn ook ouders van normale kinderen die wijzend naar zoo'n rugzakjes kind zeggen moet die nu niet eens naar het speciaal onderwijs.... die hoort hier toch niet....dit heb ik gehoord van een school insider. ik bedoel kijk het is goed hoor dat je gehandicapt bent en ga maar lekker bezig zijn, maar probeer je vooral niet in te beelden dat we accepteren dat je ook je plek in de maatschapij op eist. nee wij hebben een prachtig hokje voor je gecreerd, ga daar maar inzitten en hou je koest. niet lastig zijn. stil zijn. niet tegen de stroom inzwemmen want dan hebben we een probleem.
Is dat nou even jammer....dat is nu precies wat wij doen lekker tegen de stroom in,...en kun je daar niet een kijk dan maar de andere kant op, ..
voorbeeld, als er nu in middelburg veel winkels zij en je mag er niet in want ze willen je daar niet , je past niet in het perfecte volmaakte plaatje dat ze daar willen hebben , en je moet uitwijken naar een andere stad omdat je niet voldoet aan het ideaal beeld, dan accepteer je dat toch ook niet, dan ineens kan het niet omdat het over jou gaat..
nu in dit geval wordt er niet naar he kind gekeken maar allen naar het woord autisme, er wordt neit gekeken naar wat hij kan, wat hij werkelijk is..nee joh hij is autistsch,...........en dat kan toch niet in onze perfecte wereld, een autist tussen onze perfect kinderen, nee weg jij, jijmag niet..
in 2011 komt er een wet die zegt dat scholen zo'n kind niet mogen weigeren, maar dan hoeven wij echt niet meer. dan is het een moetje en niet van jij bent welkom maar meer van nu kunnen we geen nee meer zeggen..jammer van al die perfecte kinderen hoor moeten samen naar school met een autistisch kind of een ander kind met een handicap...nu maar hopen dat het neit besmettelijk is!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik ben trots op mijn koekai. die met al zijn anders zijn zich toch weet staande te houden in deze ..maatschappij.
hij weet dat als de wijzer op de drie en de grote op de twaalf staat dat mama hem dan komt halen van het kdc. terwijl niemand hem ooit heeft uitgelegd wat en waarvoor een klok is. hij begrijpt wat ik tegen hem zeg..ik kan gewoon tegen hempraten zoals tegen ieder ander en hij begrijpt het zelf praten gaat wat moelijk. maar hij kan precies duidelijk maken wat hij bedoelt. hij leert heel snel en kan zich heel goed aanpassen aan verschillende situaties. ja hij gaat gillen en fladeren als hij blij is. mooi toch zoon blij kind! gaat ook midden in de jumbo op de grond liggen om dingen vanuit een ander punt te bekijken,.. nou en. daar doet hij niemand kwaad mee. lekker laten liggen. mensen reageren er erg verschillend op. veel snappen er niks van maar wat zou dat..hij is mijn zoon en ik ben trots op hem. hij zal niet iemand anders veroordelen op wat de ander kan of niet kan. hij pest geen andere kinderen. is niet jaloers, wil altijd graag helpen, is een doorzetter, zal niemand opzettelijk kwaad doen of benadelen. is eerlijk , en discrimineert niemand op wat dan ook.
ik schaam me niet als hij met de bus naar school gaat, het punt is waarom zijn de scholen hier zo zonder lef. eerst een cursus volgen zegt een school dan. , snappen ze dan niet dat er met inclusief onderwijs een begleider met het kind mee komt die al opgeleid is?..een cursus heb ik ook nooit gedaan. en dan nog iets wat ik me afvraag..heel vaak krijg ik de vraag of hij mijn zoon is ofdat ik een verzorgend persoon ben. is het dan zo gek om zelf voor je kind te zorgen? en waar zijn al die anderen? ik kom ze niet echt veel of vaak tegen, nooit eigenlijk.. anyway ik ben dus trots op mijn kind met zijn handicap met of zonder met het busje naar school. daar gaat het niet om. het is gewoon idioot dat hij niet de kansen krijgt die hij verdient. ja ik ben boos. heel boos!
de mama van koekai

1 opmerking:

dolfinn zei

HERKENNING

Je rent, je vliegt, je raast
Altijd heb je haast
Zit toch eens stil
Hou op met je gegil
Je zit overal op en aan
Je mag toch geen kindjes slaan?

Mensen kijken naar je geirriteerd
Denken dat ik je geen manieren heb geleerd
Zij weten natuurlijk wel hoe het moet
Dat onbegrip is wat het meeste pijn doet
Laat ze maar, verder denken doen ze niet
Kan jij het helpen dat je de wereld anders ziet?

Armpjes sla je om me heen
In kusjes geven ben je nummer een
“mama, lief ben jij,” zeg je dan
Jij bent het, die zoveel liefde geven kan
Altijd vrolijk en spontaan
Onderzoekend door het leven gaan

Lieverd jij bent zo bijzonder
Voor mij mijn allergrootste wonder
Jij en ik, door een ontzichtbaar draadje verbonden
Voor altijd hebben we elkaar gevonden
Je gaat goed vooruit en dat is fijn
Ik weet dat ik later heel trots op je kan zijn