22 februari 2007

Tamara

fragmenten uit het verslag van tamara, mijn pgb-meisje.

Tekenen

Sinds een tijdje zijn we weer druk aan het tekenen gegaan. Eerst deed Kai dat niet zo heel graag, dus daarom heeft zijn moeder een andere methode bedacht. We zijn met potloden logo’s op het papier gaan zetten, want daar heeft hij altijd bijzondere aandacht voor. Bijvoorbeeld KPN, ABN۰AMRO, pickwick, campina, jumbo, de M van Mac Donalds, enz. We gaan netjes aan het kleine tafeltje zitten, en ja hoor, het werkt super goed. Gelijk is hij heel erg onder de indruk van de logo’s. Eerst deed ik het voor, en later gingen we ze samen tekenen. Hij houdt het potlood vast en ik leg mijn hand over de zijne. Dan tekenen we dus samen de logo’s. En als er dan nog een letter bij moet, omdat ik nog niet klaar ben, wijst hij met zijn vinger naar de open plek. Prachtig!

Picto’s

Sinds een tijdje werk ik met Kai met picto’s, wat zijn moeder ook al een tijdje deed. Dat doen we niet omdat hij ons niet snapt, maar zodat hij een manier krijgt om met ons te communiceren. Ik vind het een goed plan. Als we nu gaan tekenen, laat ik hem eerst de picto’s zien met het potlood erop. Of als we eens lekker met het speelgoed gaan spelen, laat ik hem twee picto’s zien, bijvoorbeeld van de auto’tjes en van een trein. Dan mag hij kiezen waar hij mee wil spelen en dan gaan we dat ook echt doen. Zo leert hij te communiceren met de picto’s en leert hij om te kiezen.


Een goed humeur

Altijd als ik naar Kai toe ga, is hij heel vrolijk. Of er moet echt wat aan de hand zijn, zoals ziekte of erge moeheid. Pas ging ik weer naar hem toe en zijn moeder zag me aankomen. Ze liet snel aan Kai zien dat ik kwam, zodat hij wist wie er aan de deur stond. En nadat ik gebeld had (dat moet natuurlijk altijd, dat hoort er gewoon bij), kwam hij lachend naar de deur. Dat vond ik echt leuk. Hij had er blijkbaar zin in!


Ik vindt het altijd erg leuk als tamara met mij komt spelen. en wat ik ook leuk vind is dat ze altijd toetert met haar auto!!


Geen opmerkingen: